We hebben een nieuwe zendmast in Ruurlo!

door Ton Oskam
 
Ruurlo – Goedemiddag lezers. De piketpaaltjes voor de 400-meter-ijsbaan aan de Wiersseweg, toekomstige locatie van de IJsclub Ruurlo, zijn al geslagen. Intussen loopt er nog een bezwaar tegen de baan en het te bouwen clubhuis van de Ruurloër R. Hof. Er was een zitting van de commissie beroep en bezwaar, maar daar werd de precieze inhoud van de bezwaren niet duidelijk. Deze hadden de op de zitting aanwezige IJsclub Ruurlo en haar sympathisanten graag willen vernemen, maar zij werden niet veel wijzer. De bezwaarmaker zelf was niet op komen dagen om zijn bedenkingen toe te lichten. Verwacht wordt dat binnen twee maanden er een “geen bezwaar” wordt afgegeven en de bats de bodem in kan. Nog ruim op tijd voordat Koning Winter 2010/2011 zijn ijzige adem over ons uit komt blazen.
 
* Als wij dit schrijven is er in Ruurlo een spectaculaire operatie aan de gang in de Venterkamp. Daar wordt de oude zendmast van Radio Gelderland (?) vervangen door een nieuwe mast. Waarvoor deze mast gaat dienen en waarom hij vervangen moet worden, weten we niet. In elk geval zijn er vandaag indrukwekkende kranen aangereden om de zendmastonderdelen op elkaar te zetten. We gingen zelf foto’s maken, maar, teruggekeerd van de klus, waren er al beelden binnengekomen van onze lezer Zwier Rouwenhorst. Deze waren beter dan de mijne, dus zie zijn opnamen hieronder.


* En dan het openbaar vervoer in de Achterhoek. Vroeger was het allemaal “goed” geregeld en ontwikkelde het openbaar vervoer zich prima. Het was namelijk in handen van De Staat. Zelf ben ik twee jaar buschauffeur geweest en toen reed er elk kwartier een bus tussen twee plaatsen. Natuurlijk werd er in de latere jaren minder gebruik gemaakt van het openbaar vervoer want van Joop den Uyl mochten we ineens ook een eigen auto aanschaffen. Maar de service van het overgebleven openbaar vervoer werd steeds minder toen de overheid de zaak verkocht aan de hoogst biedende. Dan kun je verwachten dat er geld verdiend moet worden en dat alles wat naar onrendabel riekt geschrapt wordt.

In de Achterhoek heeft Synthus een prachtige werkbare ontwikkeld die treinen en bussen op elkaar laten aansluiten. Dat kon concurreren met het particulier vervoer. Het systeem werkte, er is ook weer een halfuurtreinverbinding tussen Ruurlo en Zutphen. De zogenoemde concessie kwam in de aanbieding, want wat in Nederland goed loopt, moet meteen weer ondersteboven gegooid worden. Een nieuwe vervoerder, Arriva, won de wedstrijd, en Synthus kan de bureaulades legen. Toekomstbeeld: Arriva gaat – vanwege kostenbesparing –  snijden in de service en gaat uiteindelijk door de schaalvergroting financieel kopje onder. Er wordt gedecentraliseerd en een nieuwe “Synthus” koopt het onderdeel Achterhoek. Maar eerst neemt
Arriva in december het busvervoer in de Achterhoek over, twee jaar later volgt het treinvervoer op de lijnen Arnhem-Winterswijk-Zutphen en Arnhem-Tiel. Werkgelegenheid voor de logo-plakkers op de treinen. En uiteraard gaan we Arriva ons idee over een nieuw stationsgebouw voor Ruurlo mailen. Zie hieronder hoe armoedig de entree tot Ruurlo er uit ziet. En foto boven (klik er op!) hoe mooi het kan gaan worden. Als er een wil is, volgt de weg. Arriva is nog niet van ons af!