Station Ruurlo blijft gewoon bus- en treinhalte

door Ton Oskam
 
Ruurlo – Goedemiddag lezers. Nu we draad weer wat aan het oppakken zijn, blikken we nog even terug op een onderwerp dat de gemoederen enigszins heeft bezig gehouden. Op dinsdag 23 januari is er in De Luifel een zogenoemde inloopavond over de omgeving van het station. Het gaat dus om de “omgeving” en niet over het station zelf. RuurloVandaag heeft die plek “een veredelde bus en treinhalte” genoemd, die niets met een echt station te maken heeft.
 

RuurloVandaag ontwikkelde een plan om het station van Ruurlo weer allure te geven. Het gevoel dat je ergens aankomt op een plek, een halve kilometer van het dorpscentrum. Dat je dus écht in Ruurlo arriveert. We lanceerden het plan van een heus stationsgebouw met een brasserie, een winkeltje, een depot voor goederen en twee startersappartementen. En een kantoortje voor de toezichthouder, want juist in die tijd kwam Synthus met het idee om – vanwege de service aan de reizigers – de stations in de Achterhoek weer te bemensen.
 

Mooier kon het toch niet? Jawel, het kon nóg mooier! Ongeveer in die tijd kwam de gemeente Berkelland met het plan voor een stationskiosk, waar je lectuur en koffie kunt kopen en een fiets huren. Geweldig; zo’n servicepunt zou ook in “ons” nieuwe stationsgebouw gesitueerd kunnen worden. Drie vliegen in één klap: bemensing van het station en sociale controle vanuit de startersappartementen, horeca en winkel en een sympathieke entree tot Ruurlo.
 
We stuurden ons plan naar de ontwerper van de stationsomgeving, die verwees naar opdrachtgever gemeente Berkelland. Maar de gemeente wilde wachten op de ideeën van de ontwerper en beloofde ons op de hoogte te houden. Dat gebeurde dus niet, we werden vorige week geconfronteerd met het “plan”, een schets die op de site van berkelstream.nl stond. Op het eerste gezicht gaat het om een verandering van het busstation en enige uitbreiding voor de fietsenstallers.
 
Wooncorporatie ProWonen reageerde inhoudelijker. Wij hadden gedacht dat het best een mooi prestigeproject zou zijn voor ProWonen. Maar de woningbouwvereniging meldde dat ons plan voor een aantrekkelijker stationsomgeving “geen prioriteit” had. Wij mailden het plan ook naar openbaar vervoerder Synthus en de beheerder van het spoorwegennet, ProRail. Van hen hebben we tot op de dag van vandaag niets vernomen.
Het gaat dus lijken op een gemiste kans.