Kans op verlenging ‘Nederlandse periode’ bij PLUS Stam Karel Stegeman Toernooi


RUURLO – In de afgelopen drie edities van het PLUS Stam Karel Stegeman Toernooi nam twee keer een Nederlandse deelnemer de grote wisselbeker mee naar huis: FC Groningen in 2023 en Willem II in 2025, terwijl in 2024 De Graafschap verliezend finalist was. In de wetenschap dat in de 36 edities voorafgaande aan die van 2023 de toernooiwinst slechts vier keer naar een Nederlandse ploeg ging, lijkt het of er sprake is van een ‘Nederlandse periode’.Het wordt verre van onmogelijk geacht dat die Nederlandse periode dit jaar verlengd wordt. Door velen wordt jubileumdeelnemer De Graafschap, waarvan het O21 team onlangs in de finale van de nationale beker Willem II O21 versloeg, als favoriet bestempeld. Maar ook Willem II, PEC Zwolle en Vitesse moeten in staat worden geacht aan het eind van de pinkstermaandagmiddag op de hoogste trede van het podium te eindigen. Drie van de teams komen samen uit in de JO19-1 Divisie 2 en behoren daardoor in hun leeftijdscategorie tot de beste zestien teams van ons land. PEC Zwolle is inmiddels gepromoveerd naar Divisie 1 en De Graafschap, dat voor de 25ste keer aan het toernooi deelneemt, is nog met FC Utrecht verwikkeld in de strijd om de tweede promotieplaats. Willem II staat momenteel in de middenmoot. Genoemd trio eindigde vorig jaar bij de eerste vijf teams en zij zullen dit resultaat tijdens de jubileumeditie van het toernooi willen evenaren. Hoewel Vitesse een Divisie lager speelt, maken de Arnhemmers theoretisch nog kans te promoveren naar Divisie 2. Afgelopen jaar is door het rumoer rondom de club het O19-team twee keer gedegradeerd. Met veel jonge spelers heeft Vitesse het tij weten te keren en is de weg naar boven weer ingeslagen.Buitenlandse concurrentieDe concurrentie voor de Nederlanders moet dit jaar komen van twee Zweedse en twee Belgische teams en van ploegen uit Noorwegen, Tsjechië en Denemarken. Van het Deense Silkeborg IF en van onze zuiderburen Royal Antwerp FC lijkt, gezien hun prestaties in de competitie, op voorhand de meeste dreiging voor de Nederlandse teams uit te gaan. De competitie in België is inmiddels ten einde: Antwerp heeft het seizoen als derde afgesloten, en met nog twee wedstrijden te gaan lijkt ook Silkeborg op een derde plaats af te stevenen. Voor de Noorse, Sandefjord Fotball, en Zweedse deelnemers, Kalmar FF en Halmstads BK, is het onlangs gestarte seizoen 2026 met wisselend succes begonnen. Op basis van het gering aantal gespeelde wedstrijden is het lastig een inschatting te maken, maar deze teams zullen op basis van hun prestaties bij eerdere edities van het toernooi zeker tot een verrassing in staat zijn. Dit laatste geldt ook voor het Tsjechische 1.FC Slovácko en Oud-Heverlee Leuven uit België, die beiden het seizoen 2025/26 in de middenmoot hebben afgesloten. Het team van de organiserende vereniging zal ook deze keer, waar mogelijk, voor een stunt willen zorgen. Ook dit jaar zal het team, dat ter gelegenheid van de 40ste editie van het toernooi, in een retro-jaren 80-tenue binnen de lijnen zal komen, gesteund worden door het thuispubliek.JubileumDe sponsorcommissie van VV Ruurlo en een speciaal benoemde jubileumcommissie hebben alles uit de kast gehaald om de 40ste editie van het toernooi extra luister bij te kunnen zetten. De jubileumcommissie trakteerde op zaterdag 9 mei bij De Tapperij de gastgezinnen en vrijwilligers op een gezellige bijeenkomst, waarbij toernooileider Hans Schurink op ludieke wijze terugblikte op de historie van het toernooi, dat inmiddels het oudste internationale voetbaltoernooi van de Achterhoek is.
Tevens deelde het Organisatie Comité van het toernooi op een speciale avond informatie met de bijna tachtig gastgezinnen en mocht men een aantal jubilerende gastgezinnen in het zonnetje zetten. Zo is de familie Stegeman al twintig jaar gastgezin en zijn de families Krosenbrink, Grob en Tragter al tien jaar als gastgezin aan het toernooi verbonden. Daarnaast werden de gastgezinnen ter ere van het 40-jarig jubileum verrast met een heerlijke taart van PLUS Stam. Ook kwam Pieter Stam van supermarkt PLUS Stam persoonlijk langs om te vertellen dat alle gastgezinnen op donderdagavond 21 mei met vijftien korting op de boodschappen mogen komen shoppen. Een prachtig initiatief vanuit de hoofdsponsor. Tevens ontvingen alle gastgezinnen een exclusieve PLUS KS vlag die zij tijdens het toernooi kunnen hijsen.



Klik hier voor het volledige artikel