Bomen kappen, vangrails, verlichting?


Ruurlo – Goedemorgen lezers. De nieuwe poll staat op de homepage en deze gaat over De Bocht. De Provincie heeft drie alternatieven voor een veiliger situatie gepresenteerd. Haar voorkeur gaat in elk geval uit naar het kappen van drie bomen. Dat heeft RuurloVandaag ook al anderhalf jaar geleden bedacht. Niet omdat we van de bomenkapperij zijn, maar omdat er uitgerekend tegen de eerste drie bomen na De Bocht de meeste slachtoffers zijn gevallen, in enkele gevallen dodelijke.
 
Waarom die bomenkapperij? Omdat tot op de dag van vandaag er niets bekend is over de oorzaak dat daar vele verkeersdeelnemers van de weg slipten, in de berm terecht kwamen en/of tegen een boom knalden. Hulpverleners vertelden RuurloVandaag dat De Bocht “spiegelglad” was, terwijl het niet had gesneeuwd of geijzeld. Maar niemand weet blijkbaar waarom dat weggedeelte soms ineens zo glad werd. Dan kun je beter de gevolgen wegnemen. En dat had al heel lang geleden moeten gebeuren, zeker toen de brandweerrapporten al enkele malen hadden gemeld: “Een uitruk naar de bekende plaats” waar zij slachtoffers uit hun auto’s moesten zagen.
 
Na onze artikelreeks over De Bocht nam Joep Scholten contact op met een Gedeputeerde van de Provincie, die onmiddellijk maatregelen trof en het wegdek van de kruising met de Dekkersweg en Slagmansdijk stroever liet maken. Sindsdien zijn er daar gelukkig geen slippartijen meer geweest.
De verkeersdeskundigen van de Provincie willen dit weggedeelte nóg veiliger maken. Alternatief 1 is De Bocht verleggen, zie de volgende tekening.
 
Wij denken dat dit niet hoeft als vanuit Ruurlo komende de rechterberm helemaal geschoond wordt, inclusief de kap van de eerste drie bomen na De Bocht. Dan heeft de automobilist zicht op het verloop van De Bocht en op het verkeer komende van de Dekkersweg, wat nu pas op het allerlaatste moment gezien kan worden.
 
Alternatief 2 (volgende schets) is het kappen van de drie bomen, nieuw wegdek, nieuwe belijning en verlichting. Verlichting is natuurlijk nooit weg, alleen moeten de ogen veel wennen: van donkere, naar verlichte weggedeelten en dan weer naar donkere. Bovendien hebben de meeste fatale ongelukken bij daglicht plaats gevonden. (zie foto boven).

Alternatief 3 is dezelfde als nummer twee, alleen worden de bomen dan “afgeschermd”.
 

Dit plan in feite het plaatsen van vangrails. Ook Joep Scholten is daarvoor, zegt: “Ik houd niet van bomen kappen. Kijk naar racecircuits, daar zijn ook vangrails op cruciale plekken.  Als mensen in De Bocht van het asfalt raken zegt dat – denk ik – iets over de kwaliteit van de chauffeur. Kennelijk is dit een bocht die dit soort verborgen gebreken op bestuurderniveau eerder aan het daglicht brengt. Wil je het helemaal veilig maken (en dat is een illusie) dan moet je veel bomen kappen en ook de bomen die achter de bomen staan. Drie bomen kappen ligt er nu als optie. Nergens lees ik, dat er is gedacht om aan weerszijden vangrails te plaatsen  en dan over voldoende lengte.”